piątek, 16 listopada 2018

Dzień Tolerancji

Dnia 16. listopada co roku obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji, który w 1995 został ustanowiony przez Zgromadzenie ogólne ONZ z inicjatywy UNESCO. 

Tyle jeśli chodzi o historię, bo skupić się bardziej chciałabym na sensie tego dnia.

Dzień Tolerancji. 
Tolerancja. 
Co to właściwie jest?
Zastanawialiście się nad tym? 
Z czym Wam się ona kojarzy?

Ja, jak słyszę ten termin, to od razu w uszach dźwięczy mi utwór "Tolerancja" Stanisława Sojki i zdanie, które go rozpoczyna: 

"Dlaczego nie mówimy o tym, co nas boli otwarcie?" 

Mam wrażenie, że przez te 23 lata od ustanowienia tego dnia ludzie coraz chętniej opowiadają o tym, co ich boli, a wszystkie grupy, które w pewien sposób są dyskryminowane przez resztę społeczeństwa zaczynają domagać się swoich praw. Jedna z tych grup jest najbliższa mojemu sercu. Oczywiście są to osoby niepełnosprawne i ich rodziny. Nie chcę na moim blogu poruszać spraw związanych z polityką, ale pewne rozwiązania systemowe niezbyt mi się podobają. I na tym może zakończę, aby nie wgłębiać się w temat. I znów Stanisław Sojka:

"Problemy moje, Twoje, nasze boje - polityka. 

A przecież każdy włos, jak nasze lata - policzony" 

Tenże artysta śpiewa też o tym, że życie nie tylko po to jest by brać i samego siebie trzeba dać. Idąc tym tropem warto jest spróbować działać w temacie tolerancji tam, gdzie się jest i na tyle, na ile się da. Może podam przykłady z własnego podwórka, a raczej z dwóch, bo staram się działać w zarówno w fundacji, jak i w szkole. (Dla tych Was, którzy może czytają pierwszy raz wyjaśniam, że jestem terapeutą w fundacji, gdzie pracuję z dziećmi z autyzmem oraz w szkole masowej podstawowej , w której jestem nauczycielem)

Fundacja z racji realizowanych działań niejako naturalnie wpisuje się w temat szerzenia tolerancji wobec osób z niepełnosprawnością, szczególnie osób z autyzmem i Zespołem Aspergera, ale nie tylko. Kilkakrotnie byliśmy zapraszani do szkół, gdzie realizowaliśmy zajęcia mające na celu uwrażliwienie młodych ludzi na potrzeby osób z niepełnosprawnością szczególnie w ramach obchodów Dnia na Niebiesko. Zawsze były to spotkania miłe i bardzo owocne. 

W szkole jest nieco inaczej, bo nie jesteśmy placówką ani placówką specjalną, ani integracyjną i niepełnosprawność nie jest oczywistym tematem w naszej społeczności, a jednak przy otwartości Dyrekcji i wsparciu Grona Pedagogicznego udaje mi się też te tematy wplatać i mówić o tolerancji wobec osób z niepełnosprawnością. (Po mojej pierwszej audycji, w której Marta uczulała nas na nazewnictwo, bardzo mocno dźwięczy mi w głowie przyimek "z" - mam nadzieję, że słuchaliście, a jak nie to zapraszamy do Radia Tczew w niedzielę na powtórkę o godz. 16, aby dowiedzieć się o co chodzi z tym "z"). 

W minionym roku szkolnym w ramach Dnia Patrona przeprowadziliśmy zajęcia pod hasłem "Razem z naszym Patronem uczymy się tolerancji". Dzieciaki oglądały filmiki przedstawiające wskazówki, jak zachowywać się wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami, dyskutowali na temat tema, a potem tworzyli plakaty, które wyglądały tak:



W tym roku szkolnym, a dokładnie to wczoraj, w ramach miesiąca profilaktyki i Dnia Tolerancji przeprowadziłam Niebieską Lekcję z uczniami klas VI. Dlaczego niebieska? Bo ten kolor wiąże się z kwietniową akcją "Świeć na niebiesko", czyli szerzenie wiedzy na temat schorzeń ze spektrum autyzmu. Główną przyczyny było to, iż mamy w naszej szkole ucznia z Zespołem Aspergera, który właśnie uczęszcza do jednej z klas VI. Wrócił do szkoły po przerwie i jego relacje z rówieśnikami są różne. W związku z tym pomyślałam, że warto by z uczniami o tym pogadać.. ale tak normalnie, bez moralizowania i jakiś oskarżycielskich tonów wyjaśnić im czy to coś, co się do ich kolego przypałętało i czasem definiuje jego zachowania. Była prezentacja, fragment filmu i rozmowy. Przyznam szczerze, że trochę bałam się tego spotkania i ich odzewu, a oni mnie mega zaskoczyli, byli skupieni i zainteresowani tematem. Jednak najbardziej budująca dla mnie rzecz wydarzyła się na końcu. Zainspirowana postem na blogu tylkodlamam.pl, rozdałam dzieciom wskazówki, które mogą wykorzystać i w nawiązaniu do nich pewien chłopak, który żyję w niezbyt dobrych relacjach ze w swoim kolegą, podszedł do mnie i poprosił o rozmowę Było to dla mnie zaskakujące i jednocześnie budujące. Utwierdziło mnie to w przekonaniu, że warto jest z dziećmi rozmawiać. Mam też nadzieję, że to spotkanie będzie owocne przez dłuższy okres czasu. 

Takie to refleksje naszły mnie na sam koniec Dnia Tolerancji.


Macie ochotę, to lajkujcie i udostępniajcie. Bedzie mi bardzo miło :) :) 

Zapraszam też na profil na Facebooku "Zainspirowana integracją" 
oraz 
na audycję "Zainspiruj się integracją" w Radiu Tczew w każdą środę o 18.00.

DO ZOBACZENIA,USŁYSZENIA LUB ZCZYTANIA :) 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kolejne fundacyjne przygody

Mamy ferie, a więc okres, w którym sporo czasu spędzam w Fundacji. Mamy ferie, a więc czas fundacyjnych wycieczek. Doszły do mnie słuchy,...